Hanoi gehannes

29 november 2015 - Hanoi, Vietnam

Dan EINDELIJK! Daar is Hanoi!
En ook de tas heeft de overstap gered, wiehoei!
Mr en mrs north face op naar de taxi's. We hadden het adres vh hostel op een servetje uitgeschreven en een betrouwbare maatschappij doorgekregen van het hostel en dat bleek prima te werken.
De taxi chauffeur was een vriendelijke vent, maar Engels kwam er niet echt uit. Wel kon ie toeteren als de beste! Om de 30 sec drukte hij twee keer op de toeter. Na een tijdje ontdekten we het patroon: als hij iemand inhaalde of iemand reed überhaupt voor hem, dan deed hij even toettoet en seinde hij ook nog even met z'n groot licht. Meer patroon hebben we nog niet kunnen ontdekken.
Onderweg keken we onze ogen uit: 4 baans wegen met in het midden grote rode posters met ho chi minh er op, die een baby vasthoud- ja echt cliché.
Brommers met daarop 4 personen of 1 persoon en 5 kratjes Heineken, of 2 personen en 3 zakken meel of iets dergelijks.
Langs de snelweg spelen kindjes en iets verderop is iedereen in het veld bezig om groenten te verbouwen. Dat allemaal pal naast de weg.
We reden Hanoi binnen via een enorme brug, heel indrukwekkend!
Enorm veel scooters, echt niet te bevatten zoveel. Ze zeggen wel eens dat er 2 fietsen per persoon in Amsterdam zijn, nou, volgens ons zijn er wel 4 scooters per inwoner van Hanoi. Het krioelt overal tussendoor en het gaat allemaal goed. Geen enkel ongeluk gezien. En onze taxi chauffeur was niet de enige met de toetertactiek, bijna iedereen doet t.
We waren erg stil in de taxi, keken alleen maar om ons heen en zeiden soms oooh of aaaah Mel heeft t nog gewaagd om de go pro uit t raam te hangen, heel eventjes maar.
Aankomst bij het hostel, we werden 50 meter vh hostel afgezet, maar deze loop leek wel een kwartier te duren! De scooters vlogen ons om de oren, overal op straat zaten vrouwtjes te bakken, te koken, kippen liepen er tussendoor: één gekkenhuis!
Spullen gedumpt in de kamer, naar het dakterras gegaan om daar met ons eerste biertje te proosten op het begin van de vakantie.
In de lift omhoog vraagt een jongen ons in het Engels waar we vandaan komen. Wij: Amsterdam. Hij: no I mean where you traveled from. Wij: seriously, Amsterdam. This is our first stop!
Hij: dus jullie zijn Nederlands? Haha
Wat gaan jullie doen?
Wij: met de motor naar t zuiden rijden
Hij: serieus? Ik kom net van de straat om pamfletten op te hangen, wij verkopen onze motoren namelijk. Hoe toevallig..!
We spreken af dat we elkaar s avonds op het dakterras (happy hour 7-8, gratis bier) treffen om de deal verder te sluiten.
We lopen s avonds nog een klein rondje ter verkenning, waar we uiteindelijk belanden op een inimini krukje, met een bia hoi (vers getapt zelfgebrouwen biertje €0,25) midden op een kruispunt met honderden anderen. De Vietnamezen zijn het wel gewend met hun knieën in hun nek te zitten. Hurken is standaard. Wij dan ook maar. We bestellen iets met pork en chicken wings. De pork is heerlijk, de chicken wings blijken chicken feet. we krijgen deze al met een grote grijns van de serveerster aangereikt. Het is echt niet duidelijk wat je er nou aan kunt eten, het is wel een soort van gefrituurd, maar.. Nou ja.
We proberen ze nog te slijten aan een Australisch koppel naast ons, maar die hoeven er alleen een foto van. Logisch ook.