HOI ANL

15 december 2015 - Hoi An, Vietnam

In ninh binh hadden we met het Nederlandse stel afgesproken dat we elkaar in Hoi An zouden treffen om wat met elkaar te gaan drinken. Zo gezegd zo gedaan, maar eerst samen een kookles volgen, het uitstekende plan van dagmar en Jorrit. Het was een regenachtige dag dus iets actiefs uit de regen is wel fijn.

We worden opgehaald door een busje en de man/gids v/d kookles vraagt: where's your fliend? I don't know, I thought he was with you? Me? No no, no fliend.

Op zoek naar het hotel van dagmar en Jorrit (incl. Toeter natuurlijk). Chauffeur gaat almaar harder rijden, de tijd begint te dringen blijkbaar. Na wat handrem bochten -of zo lijkt het tenminste, vinden we de homestay en vinden we dagmar en Jorrit terug. Na een aantal dagen apart hebben we al weer zo veel verhalen en avonturen te delen, hartstikke leuk.

We worden afgezet bij een ' sloot' met heel veel bamboe bomen en waterkokosnootbomen. Er liggen een aantal ronde bootjes op ons te wachten waarmee we naar het klaslokaal worden gebracht. Melvin moet meeroeien, Mariska krijgt een traditionele nón lá (strooien hoed) en mag mooi opzitten. Leuke ervaring zo tussen het riet en de bamboe door.

De kookles is een geoliede machine. De chef kan goed Engels praten en alles staat klaar. We maken iets van 5 gerechten die we zelf ook allemaal op mogen eten. Helemaal voldaan terug naar het centrum waar we nog een bezoek brengen langs de markt. De gids toont ons vruchten en groente die we nog nooit hebben gezien.

Waaronder de betelnut; een kleine groene noot die lijkt op een limoen. Samen met een betelblad kun je hier op kauwen. Het schijnt hetzelfde effect als nicotine te hebben. Mannen roken sigaretten, vrouwen kauwen op de betelnut. Er komt dan een rode vloeistof vrij die hun tanden en tandvlees helemaal verkleurt. Daarom gebruiken alleen oudere of getrouwde vrouwen dit; je tanden zien er niet meer uit en het is niet aantrekkelijk. Als je al een man hebt, kan het wel, is de gedachte.

We zien kikkers die leven waar bij verkoop de kop eraf wordt geknipt en de ingewanden er uit worden getrokken. Smakelijk he?!

Na de tour doen we samen een biertje (bia hoi gevonden!) en begint het echt verschrikkelijk hard te regenen en het stopt ook niet meer. De arme marktlui en vrouwtjes met houten draagtuigen vol fruit werken stug door. Wel worden de goederen wat afgedekt.

De avond eindigt weer met een paar gratis drankjes die je de rest van de avond drie dubbel terug betaald. Wel hartstikke gezellig