HaHaHaHa long bay cruise

3 december 2015 - Halong Bay, Vietnam

Na wat twijfels (te groot, te toeristisch, te onpersoonlijk?) vandaag toch besloten een boottocht door ha long te nemen en daar zijn we heel blij mee!
We boekten via booking bij Viola travel en dat bleek een schot in de roos. Een kleine maatschappij met een uiterst vriendelijke gastheer. Mr cuong is 26 jaar en wilde king kong genoemd worden. Melvin vergiste zich regelmatig en noemde hem dan donkey kong. Dat was dus niet de bedoeling.
Vietnamezen praten niet veel en niet goed Engels, maar als ze het doen kun je lachen. De laatste letters worden sowieso niet uitgesproken en ze lachen bij alles wat ze zeggen. En maar knikken.
Cuong zei dingen als: i have a Dick (i have a deck of cards) of chamboe ipv chamber of sick ipv six. En alles was happy; happy room (wc), happy vinger, happy stick (geluks-).
Het gezelschap dat we ontmoeten voor de toer was niet zo groot, maar zeer gemengd: 6 stelletjes; 1 Russisch, 1 Tsjechisch, 1 Engelstalige Canadees, 1 stel waarvan de jongen Franstalig Canadees en de dame Armeens en dan nog een stel waarvan de man Iers is en de vrouw Amerikaans. Een leuke vrolijke groep, de sfeer zat er al gauw in met zo'n jolige Ier aan boord - hij bleek later twee black Belts in karate te hebben, zag je niet aan hem af.
We werden met een kleiner bootje naar een prachtige houten boot gebracht. Een heerlijke kamer met een nog lekkerder bed en uitzicht op de bergen in de ha long bay.
Het programma was verrassend vol!
We zijn begonnen met een lunch aan een mooi gedekte tafel. Het eten was allemaal vers en zeer smaakvol.
Daarna een bezoek aan een van de grotten. Er schijnen enorm veel van die grotten te zijn, maar dit is een van de weinigen waar je in kunt. In het steen zijn verschillende vormen te herkennen (hart, draak, schildpad en natuurlijk ook een piemel) die de gids geanimeerd aanwijst met zijn zaklampje. Super grote grot, ook heel veel toeristen passen daar in!
Daarna door naar een parel boerderij, waar ze de kunst van parels kweken uitleggen.
Dat is dus echt een bizar proces waarbij er een soort klein pareltje in de oester wordt ingebracht, samen met wat vruchtbaar materiaal van een vrouwen oestertje.
Dan gaat de oester er een soort van laagje om maken om zichzelf tegen het 'vijandige materiaal' te beschermen. Dit duurt wel een tijd, dacht 3 jaar. 30% van de oesters overleeft, waarvan weer 10% van de parels geschikt zijn voor verkoop.
Na de uitleg mocht je natuurlijk in de winkel kijken of er iets voor je bij lag. Sieraden tussen de 1,500.000 en 10,000.000vnd. Dit hangt af van de perfectie; kleur, of ie wel gaaf rond is, geen uitstulpingen heeft etc.
Terug naar de boot waar er op het zonnedek een tafel met allemaal fruit en wijn klaar stond. Met zo'n groep zijn er altijd een paar die nog even moeten plassen, of iets willen pakken uit hun kamer, dus het duurde even, maar uiteindelijk hebben we kunnen proosten op een geslaagde dag. Het diner was ook weer geweldig. De chef had verschillende bloemen gesneden van groente, zelfs een netje van wortel. Echte kunst.
Na het diner deed de gastheer wat Magic tricks, die hij vervolgens ook weeruit legde. Karaoke kon natuurlijk ook niet ontbreken en we hebben gezongen tot middernacht.
Gezelligheid!
We wilden het allemaal niet t laat maken, want we waren uitgenodigd om de volgende dag om half 7 op het zonnedek te komen voor wat taichi om de dag te beginnen. Natuurlijk hebben we de uitnodiging geaccepteerd, maar dat was wel lastig opstaan!