Hanoi - happy hostel

1 december 2015 - Hanoi, Vietnam

Slecht geslapen, vooral de prins op de erwt, dus s ochtends rustig aan gedaan.
S middags weer heerlijk -en heerlijk goedkoop- geluncht. Dit keer een soort pannenkoekje van gebakken rijstmelk (heel dun beslag, dunner nog dan een crêpe) met Shrimps voor mariska en voor Melvin pork.
Stond in de lonely planet, dus het duurde niet lang voor het volgende toeristen-stelletje binnen stapte. Zij waren echter te laat; sluitingstijd om 2 uur..
'S middags The water puppet show bezocht.
Dit is een theater waar het podium een bak water is en de poppenspeler tot aan hun middel in staan achter bamboe schermen. De poppen zijn gemaakt van speciaal hout, maar ook dit hout redt het maar 3-4 maanden in het water, waardoor er dus steeds nieuwe poppen moeten komen. In een buitenwijk van Hanoi schijnt er een hele wijk te zijn met poppenmakers voor deze shows. Het is een mannenvak, overgebracht van vader op zoon, niet op dochters omdat men bang was dat zij met iemand van een ander dorp zouden trouwen en de geheimen van het poppenspelen zouden verraden. We hebben overigens wel wat vrouwelijke spelers gezien, dus ook hier zal feminisme zijn intrede hebben gedaan.
De kaartjes kostten €3 voor 2e klas, €4,50 voor eerste klas, keuze dus snel gemaakt. Eerste klas bleek echter nog steeds rij 15 te zijn (midden van de zaal) dus dan is €1,50 verschil ineens veel!
De muziek werd live door een band er bij gespeeld, echt traditioneel katten gejank, maar wel te waarderen. Mel viel er zelfs van (of doorheen) in slaap!
De Vietnamese vrouwen achter ons zaten duidelijk te genieten, te lachen en oh AH! Wij zijn duidelijk wat meer ge-/verwend.
Wel leuk om gezien te hebben.
'S avonds een stoompan met eend gegeten: een kookplaat met daarop een pan met bouillon, alle stukken van een eend erin gedaan -geen levertje, hartje etc.daargelaten- en bamboe scheuten en een soort van bladeren ( geen spinazie en geen andijvie, maar iets wat lijkt op een kruising ervan). Wederom weer super lekker.
Dit was de duurste maaltijd, €20 incl. Drankjes).
Op tijd terug in het hostel om de spullen klaar te leggen voor de volgende dag, het begin van de motorrit!
Elke avond is feestavond in het hostel op de 8e verdieping, wij sliepen op de 6e. Het is verschrikkelijk gehorig en dus tot 23:00 u liggen wegdreunen in bed. Dan iedereen langs de trappen om mee te gaan naar de pub crawl en rond 1:00 u iedereen weer terug naar zijn kamer na de nodig bia hois.
De cafés moeten stipt om 12 uur dicht, de politie loopt dan door de straat en iedere café eigenaar kijkt verschrikt op zijn horloge. Over met de pret.
Maar.!! Niet voor de pub crawl: zij kopen wat eigenaren om en het feest gaat door, in een achterkamer van een café, tot ongeveer 1 of 2 uur. We hebben het zelf niet meegemaakt, dit is van horen zeggen en van ervaren van het terugkomen van de buren v.h. hostel op een bepaald tijdstip. Korte nachtjes dus!
Volgende hostel maar een bejaardensoos.